Acceptatie of angst?

Hij is nog maar vier, zo klein, zo aandoenlijk. Het liefst zou ik hem op schoot nemen, knuffelen en beschermen. Het gedrag dat hij laat zien, roept deze gevoelens bij me op. In het grote lokaal, met 25 andere kinderen uit groep 1 en 2, lijkt hij te verdrinken. De prikkels zijn hem te veel, of komen juist niet binnen. Om deze emoties te kunnen reguleren, houdt hij zijn handen voor zijn oren, wiegt hij heen-en weer, en maakt ratelende geluidjes. Aanrakingen vindt hij niet prettig, plotselinge geluiden of juist zacht gefluister zorgen ervoor dat hij schrikt of wegdraait. Routines worden niet door de juf van de klas bepaald, maar door zijn innerlijke juf. Aan deze routines móet hij vasthouden, meedoen met de klas is niet haalbaar als het niet bij zijn eigen plannetje hoort. De klas is een klas op een reguliere school, met kleuters die zich, over het algemeen, ‘gemiddeld’ ontwikkelen. Deze kleuters zijn zindelijk, kunnen praten, begrijpen de juf, kennen de regels en willen met elkaar spelen. Dit jongetje heeft deze behoeften en vaardigheden niet.

Ouders accepteren hun kind zoals hij is; “het komt wel goed, hij heeft wat meer tijd nodig”. Zij zijn betrokken, liefdevol en geven aan zich niet ongerust te maken. Omdat hij binnen een aantal weken gaat verhuizen en er door Corona geen fysiek contact mogelijk is met ouders binnen de school, ontbreekt de mogelijkheid tot het kweken van een vertrouwensband. Graag zou ik samen met hen zoeken naar het juiste pad, maar het inzien van de noodzaak hiervan ligt nog een aantal kilometers bij hen vandaan. De jongen wordt daarom met zorgvuldige bewoordingen overgedragen aan de nieuwe school, in de hoop dat deze de juiste hulp zullen opstarten.

Een onvoldaan gevoel, is wat mij rest.

 

 

NotaBene

Het ontwikkelen van taal is, volgens taalexperts, de belangrijkste vaardigheid bij jonge kinderen. Bij een taalachterstand dient er zo snel mogelijk te worden gezocht naar de oorzaak en een manier om dit op gang te krijgen. Ondanks de periodieke controles bij het centrum voor jeugd en gezin, waarbij toch duidelijk zal zijn geworden dat hij niet sprak, is bij deze jongen geen logopedie of taalonderzoek gestart. Het is een van de vele casussen die er tussendoor glippen, nu de VTO (Vroeg Tijdige Onderkenning) teams zijn opgeheven in Amsterdam.